۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

حزب کمونیست بین‌الملل: کشتار کارگران اعتصابی معدن در آفریقای جنوبی


حزب کمونیست بین‌الملل:
کشتار کارگران اعتصابی معدن در آفریقای جنوبی
مترجم: صبا راهی

ترجمه این نوشته را که شامل نکات بسیار آموزنده مبارزاتی می‌باشد، به تمام کارگران و زحمتکشان ایران که در چنگال رژیم خونخوار سرمایه‌داری اسلامی وابسته به امپریالیسم اسیر هستند و برای متحقق کردن مطالبات بر حقشان مدام در حال نبرد هستند تقدیم می‌کنم! صبا راهی

miners_killed_by_black_and_white_cops_1.jpg

در هیجدهم جولای بورژازی جهانی "روز ماندلا" را جشن گرفت، روزی که سازمان ملل در اعلامیه‌ای بین‌المللی در نوامبر ۲۰۰۹، این روز را تحت عنوان قرارداد صلح، آزادی و آشتی و غیره به ثبت رساند.

در آفریقای جنوبی، بیش از ١۲میلیون کودک قبل از رفتن به کلاس سرود ماندلا را در سر صف می‌خوانند، از تمام جمعیت کشور خواسته شد که ۶۷ دقیقه از وقت خود را (در پاسخ به۶۷ سال مبارزه ماندلا) وقف کمک به یکدیگر کنند. اتحادیه IMATU درخواست کرد که این روز را که "همان ۶۷ سال از زندگی ماندلا که در حمایت از حقوق انسانی، برابری، عدالت، و دموکراسی صرف شده است و امروز به وسیله تمام آفریقای جنوبی جشن گرفته می‌شود" روز تعطیل عمومی اعلام شود، تا افراد بتوانند بیشتراز ۶۷ دقیقه سبب‌ساز کمک باشند....

تمام این بیانه‌های منزجرکننده تنها برای این صادر می‌شد تا این حقیقت را پنهان کند که ماندلا و حزبANC او که در حال حاضر در قدرت است تاریخاً تلاش کرده‌اند تا نه تنها سرمایه‌داری را حفظ کنند، بلکه حتی - زیر اسم "آشتی"؛ موقعیت قدرت اقتصادی و اجتماعی بورژازی سفید – دست‌نخورده در آفریقای جنوبی حفظ گردد. (تاکید از مترجم)

تبیعض نژادی رفته است، قانوناً سیاهپوست‌ها حقوق مشابه سفیدپوست‌ها را دارند، اما واقعیت استثمار، محرومیت، فقر و نژادپرستی برای اکثریت بی‌شمار آفریقای جنوبی تغییر نکرده است. تنها فرق این است که یک قشر اندک از ماموران دولتی، تجار، و سرمایه‌دارها توانستند در بورژازی ادغام شوند، و اتحادیه ماموران دولتی سیاه‌پوست ابقا شد. گاهی اوقات وسیعاً، برای اینکه به منافع کارگران خیانت کنند و برای اینکه کارهای پلیس "بهتر" انجام شود، ماموران مسلح سیاهپوست استخدام می‌شوند.

در پنجشنبه، شانزدهم آگوست این وضعیت دوباره توسط پلیس مسلحی که سلاح خودکارش ٣۶ کارگر اعتصابی معدن، معادن فلزات در گروه پلاتین، در ماریکانا در لونمین را قتل‌عام کرد به نمایش گذاشته شد. همچنین تعداد بسیاری مجروح شده و بیش از ۲۵٠ کارگر اعتصابی دستگیر شدند. آفریقای جنوبی چنین قتل‌عامی را از پایان رسمی آپارتاید به این طرف به یاد نداشته است... در حالی که اعتصاب‌کنندگان توسط سرکوبی خونین به خاک افتاده‌اند، قدرتمندان التیماتوم صادر می‌کنند: بازگشت به کار یا اخراج.

کارگران معدن در لونمین - که مقر چندملیتی‌اش در لندن استخدام ۲٠هزار نفر را در سراسر آفریقای جنوبی را برعهده دارد - از دهم آگوست تا به حال برای بالا بردن دستمزد سالانه‌شان از ۴ هزار رند به ١۲۵٠٠ رند (معادل از ۴۸٠ به ١۵٠٠ دلار آمریکا) دراعتصاب بوده‌اند. به طور عمده شرایط زندگی و کار کارگران معدن دشوار است، آنها برای دستمزد گرسنگی کشیدن در محلات کثیف و پُرجمعیت بدون آب آشامیدنی، بدون مراقبت‌های پزشکی، محلاتی که عمدتاً هیچگاه مثل آن وجود نداشته و ندارد، "اسکان" داده شدند.

در عین‌حال، قبل از کشتار روز پنجشنبه، نزاع بین اعتصاب‌کنندگان و غیراعتصاب کنندگان ده نفر از آنان را به کشتن داد. اتحادیه اصلی معدنچیان، NUM، اتحادیه ای که تبانی آن با کارفرماها توسط کارگران محکوم شده است، همان ساخت‌وپاختی که برعلیه اعتصاب بود، در محکومیت ١۳ آگوست اتحادیه مذکور یک درخواست "به حالت اول در آوردن" به ارتش تحویل می‌دهد۱: در حقیقت اعتصاب طبق قانون کار قانونی نبود. یک اعتصا‌ب کننده توسط مطبوعات اظهار می‌دارد: که NUM ما را ول کرده و با سفیدپوست‌ها کار می‌کند و پول می‌گیرد. آنها کارگران را فراموش کرده‌اند"۲ در صورتیکه مدیریت اتحادیه گفته که مشغول مذاکره برای بازگشت به کار بوده، حدود ۳ هزار کارگر اعتصابی بالای یک تپه جمع شدند تا راه ورود به معدن را ببندند و اعلام داشتند که از جایشان هم تکان نمی‌خورند. و برای دفاع از خود سلاح‌هایی مانند عصا، چاقو، کارد بزرگ تهیه کرده و یا همانجا آنها را سرهم کرده‌اند. پلیس که به طور سنگین مسلح بود، همان پلیسی که دستیارانش رهبران اتحادیه‌ها بودند، از شیوه‌های متعددی ـ مانند سیم خاردار، گاز اشک‌آور، ماشین آب‌پاش، گلوله‌های پلاستیکی ـ برای خاتمه دادن به اعتصاب که آنرا "غیرقانونی" جلوه می‌داد، پیش از شلیک گلوله‌های سربی بر علیه کارگران استفاده کرد.

پلیس برای اینکه عمل خود را عادلانه جلوه دهد اظهار داشت - بر علیه تمام شواهد - آنها برای "دفاع از خود" بر علیه شلیک گلوله از طرف کارگران معدن اقدام کرده است. دولت ANC، با هدف حفظ کردن اشکال دموکراتیک، اعلام داشت که تحقیقاتی برای دستیابی به آنچه واقعاً رخ داده صورت می‌گیرد. ولی برای پی بردن به اینکه این یک قتل‌عام مرتکب شده بود تا اعتصاب را بشکند تا دولت و اتحادیه‌های بزرگی که به آن وصل هستذ منافع سرمایه‌داری را به پیش برند، احتیاج به تحقیق نیست.۹

رهبر اتحادیه NUM، جامعه کارگران معادن و اتحادیه AMCU ـ اتحادیه کوچکی، متشکل از اعضای سابق اتحادیه NUM، که فعالیت آن منجر به اعتصاب شد ـ را به خاطر عامل بروز خشونت، محکوم کرده است. او اضافه می‌کند: تیراندازی "عمل بربریتی بود که توسط AMCU صورت گرفت"! و "به این دلیل است که ما می‌گوییم سردسته شورشیان بایستی دستگیر شود"۴. برای سهم خود، افسران پلیس پایین رتبه آفریقای جنوبی که شامل تعدادی ماموران دولتی اتحادیه می‌باشند نیز در ۱۶ آگوست برای دستگیری رهبران AMCU فراخوانده شدند. طبق نظر او (رهبر اتحادیه NUM) رهبران AMCU از اتحادیه NUM "به دلیل عملیات خرابکارانه" اخراج شده بودند"۵

بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه کاری COSATU، وابسته به حزب ANC ماندلا یعنی همان چیزی که NUM به آن تعلق دارد، اطلاعیه‌ای مطبوعاتی در ۱۶ آگوست صادر کرده، که در آن مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانی ابراز می‌دارد. اما اینها چه اشکهای تمساحی هستند: دریغ از یک کلمه انتقادآمیز از خشونت پلیس! تنها چیزی را که این ماموران اتحادیه کاری محکوم کرده "ارعاب و خشونتِ" ... AMCU می‌باشد! بیانیه COSATU رهبران سازمانهای اتحادیه را برای ملاقات با یکدیگر فرا می‌خواند، نه برای واکنش نشان دادن به قتل‌عام کارگران توسط پلیس، بلکه برای معامله یک "استراتژی سیاسی هماهنگ‌شده" تا از ارعاب و خشونت (...) در عقب نشاندن کارگران هم‌نوا استفاده شود تا "اتحادیه‌ها" پا به فرار بگذارند و در جنبش اتحادیه کاری تفرقه و ضعف ایجاد کند."۶!

تبانی دستگاه اتحادیه کاری با سرمایه‌داران، چیزی که در اینجا به طور موضوعی توضیح داده شد، می‌تواند به وسیله یک حقیقت طراحی شده باشد: مدیرعامل، گربه فربه COSATU، Cyril Ramaphosa، در حال حاضر یکی از اعضای هئیت امنای لونمین است! در طول این مدتی که او کنفدارسیون اتحادیه کاری را رهبری می‌کرد، او به "پاس" خدماتی که به سرمایه‌داران آفریقای جنوبی عرضه کرده بود، آینده "نان و آبداری" را برای خود تدارک دید.

بحران اقتصادی جهانی سرمایه آفریقای جنوبی را نیز بحران‌زده می‌کند، استثمار بیشتر توده مردم توسط سرمایه داری بدبختی و فلاکت بیشتر آنان را سبب‌ساز می‌شود. علیرغم علم معانی بیان فقر همچنان بیماری همه‌گیر بومی است، فقر شدید حتی در عرض ده سال گذشته دوبرابر شده است. نرخ بیکاری، چیزی که در حال بالا رفتن است، رسماً به ۲۵ درصد رسیده، در حالیکه منابع غیررسمی آنرا ۴۰ درصد (۷۳درصد برای ۳۵ سال گذشته!) تخمین می‌زنند.۷ دستمزدها بسیار پایین و شرایط کاری اغلب حیوانی است!

منحط کردن موقعیت کارگران و توده‌های مردم مسئول طغیان مجدد اعتصاب و ناآرامی‌های چند ماهه بوده است. چیزی که مافیای اقتصاد - سیاسی حزب ANC، سازمان اتحادیه و بورژا به طور عموم از آن وحشت دارند، این است که تلاطم به یک مبارزه عمومی و سازماندهی طبقه کارگر منجر می‌گردد.

رهبران AMCU ضجه و زاری کردند که پلیس، به عوض کمک به مردم، دارد کارگران را می‌کُشد۸. اما وقتی سلاح تبلیغ و شلیک سرود حمد و ثنای پاسیفیسم دموکراتیک ماندلا، برای آرام کردن پرولتاریا کافی نیستند، بورژازی هرگز از روانه کردن گلوله‌های سربی‌اش به سینه کارگران دریغ نخواهد کرد.

این درس شومی که در خون آموخته شد همان درسی است که پرولتاریا نه تنها در آفریقای جنوبی بلکه در سراسر دنیا هرگز از یاد نخواهد برد. رو در روئی مابین طبقات در یک نبرد اجتماعی، چیزی که بعضی اوقات باز، و برخی وقتها پوشیده است، اما همانی است که فقط می‌تواند به نابودی قاهرانه قدرت بورژا، تصرف قدرت به وسیله پرولتاریا و سرنگون کردن سرمایه‌داری ختم شود.

به همین جهت زدوخوردکنندگان امروز به تدارک یک مبارزه عظیمِ فردا، مبارزه‌ای که انتقام‌کِشی آن قربانیان بیشماری از رژیم سرمایه‌داری را در برخواهد گرفت کمک می‌کنند. نیاز پرولتاریای تمام کشورها لازم خواهد بود که اینکار را به وسیله متوقف کردن خیانت اتحادیه‌ها و احزاب شروع کنند، خیانتی که به وسیله طرفداری کردن از همکاری بین طبقات (مترجم: آشتی طبقاتی) خود را نشان می‌دهد، به وسیله خلع‌سلاح کردن اتحادیه و احزاب وقتی‌که با سرمایه‌داران ملاقات می‌کنند، همان زمانی که اتحادیه‌ها و احزاب مستقیم با کارگران کار نمی‌کنند.

این اولین گامِ به جلو کارگران را قادر می‌سازد تا از خودشان دفاع کنند و مسیر سرسخت مبارزه طبقاتی علیه سرمایه‌داری را پیدا کنند.

همبستگی طبقاتی با کارگران معادن لونمین!

حزب کمونیست بین‌الملل

تاریخ درج نوشته: ۲۱ آگوست ۲۰۱۲
تاریخ ترجمه: ۲۷ آگوست ۲۰۱۲

لینک متن به زبان انگلیسی:


پانوشت‌ها:

۱)
http://www.lemonde.fr/afrique/visuel_interactif /2012/08/17/une-semaine- de- violences- dans- un- conflit- minier- en- afrique- du-sud_ 1747167_ 3212. html

۲)

۳)

۴)
See "The Guardian", 8/17/12

۵)

۶)

۷)

۸)

۹)
توضیح مترجم: نکته درستی که در مورد تحقیق کشتار کارگران در این نوشته مطرح می‌گردد ذهن مرا به سمت کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ توسط رژیم اسلامی وابسته به امپریالیسم می‌کشاند و "تریبونال حقیقت‌یابی بورژازی خونخوار کارگرکُش"! قتل‌عام زندانیان سیاسی ضدامپریالیست در دهه ۶۰ توسط رژیم سرمایه داری اسلامی، نیازی به تیم "حقیقت‌یاب" ندارد تا پی برده شود که قتل‌عام مرتکب‌شده توسط رژیم وابسته به امپریالیسم، به فرمان خمینی جلاد، به نخست‌وزیری میرحسین موسوی جانی همکار خامنه‌ای جنایتکار، برای پیشبرد منافع سرمایه‌داری جهانی بود، که امروز "حزب غیرشفاف و وسط دوصندلی‌نشین" که توان مبارزه رادیکال را ندارد، نیز در دفاع از "تریبونال" برای آن هوراکشی هم می‌کند که بله... "تریبونال آنم که رستم بود پهلوان باعث شد که رژیم به "قتل‌عام ها" اعتراف کند و یا مزخرفاتی در همین مایه که دیگران را به پیوستن به این تریبونال مسموم می‌کند و با بی‌زبانی چنین وانمود می‌کند که... "عجب رژیم خوبی هست که حرف گوش‌کن شده و اعتراف می‌کند که درسال ۶۷ کشتار کرده و اگر تریبونال ادامه پیدا کند، شاید رژیم بیشتر خجالت بکشد و برای کشتارش، خودش را تنبیه کند، تا دیگر احتیاجی به اینگونه دادگاه‌ها نباشد..." این احزاب بین دو صندلی‌نشین همان احزابی هستند که با اینگونه موضع‌گیری‌ها ثابت می‌کنند که به هیچ‌وجه نمی‌توانند برای طبقه کارگر قابل‌اعتماد باشند، چرا که در روز روشن دزد را گربه معرفی می‌کنند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر