۱۳۹۵ بهمن ۳, یکشنبه

راهپمایی بزرگ زنان آمریکا - صبا راهی


راهپمایی بزرگ زنان آمریکا

از مادونا تا آنجلا دیویس


در برخورد به سیاست های ضدزن و نژداپرستانه کاخ سفید

marx-women







زنان در راهپمایی در لندن انگلستان: ما به این دلیل راه پیمایی میکنیم زیرا ثروتمندی به اسم ترامپ میگوید تجاوز به زنان اشکالی ندارد. ما در مقابل قلدرها ایستادگی میکنیم.

خروش زنان : عقب گرد هرگز، پیش به جلو.  روز اول از مقاومت

میلیون ها نفر در سراسر جهان( به غیر از کشورهای با حکومت استبداد مذهبی مثل ایران که مردم حق هیچگونه اعتراض به حقوق پایمال شده اشان ندارند) دیروز بیست و یکم دوهزار و هفده به خیابان ریختند تا به سیاست های ضد زن و نژادپرستانه رئیس جمهور جدید آمریکا (دونالد ترامپ) اعتراض وسیع خود را نشان دهند.

بزرگترین تظاهرات ها در واشنگتن برگزار شد که قبل از راه پیمایی زنان که بسیار از مردان نیز آنرا حمایت کرده و در آن شرکت کرده بودند. در این تظاهرات سخنرانان متعددی با دیدگاه های مختلف سیاسی سخنرانی کردند. از خواننده پاپ مانند مادونا، تا شاعر؛ هنرپیشه، نقاش موزیسین تا مبارزه سرسخت کمونیست آنجلا دیویس. تا سنانورهای زن و پزشک و زن مکزیکی نگهبان زندان و مهاجر فلسطینی. تم اصلی سخنرانی آنان بر محور مخالفت با عقب راندن حقوق زنان، حقوقی مانند حق سقط جنین حق انتخاب در هر مرحله از زندگی اجتماعی و حق دستمزد برابر در مقابل کار برابر و نیز مخالفت شدید خود با ترویج علنی نژادپرستی توسط دونالد ترامپ.
سخنرانی ها در واشنگتن مستقیم از مدیاهای اینترنتی مانند روزنامه اینترنتی گاردین در یوتوپ پخش میشد. 



آنجلا دیویس با سخنرانی خود تامل عمیقی را در حضار شنونده و ببیننده به وجود آورد، او از حفره های عمیق طبقاتی از نژادپرستی، از استثمار کردن سرمایه داری، از آلودگی محیط زیست، تا زندانی سیاسی مومیا ابو جمال سخن گفت. تاریخ را به درستی ورق زد اشاره درستی به ترفند سرمایه داری کرد و اشاره داشت که با کشیدن دیوار و ممنوع کردن ورد مهاجر  نمیتوان تاریخ سراسر برده داری و استعماری را  مثل صفحه اینترنت پاک کرد. 

همزمان با راهمپایی بزرگ زنان آمریکا در واشنگتن در بسیار از کشورها راهپمایی های مشایه به دلیل تعرض دونالد ترامپ، به دست آوردهای زنان مانند حق مسلم سقط جنین، بیلیونری که اخیرآ رئیس جمهور آمریکا شده است برگزار گردید.
یکی از ویژه گی های این راهپیمایی این بود که گروه های بینادگرای مذهبی( تمام مذهب) که در هر مراسمی خود را نخود آش میکردند و میکنند در این راهپمایی ها در سراسر جهان شرکت نداشتند. آنها از یهودی تا شاخه های مختلف مسیحی در روز مراسم سوگند خوردن دونالد ترامپ در روز جمعه بیستم ژانویه به ردیف سیاست های کثیف ضد زن و نژادپرستانه او را با خواندن "آیه های آسمانی" شان تایید کرده بودند. آنها جلوی دوربین های تلویزیونی ثابت کردند که ماهیت تمام دین ها ضد زن و ضد کارگری است فرقی نمیکند که رژیم مانند ایران اسلامی باشد یا مثل آمریکا مسیحی و یا یهودی همه در ضد زن بودن و ضدکارگری بودن نقاط مشترک ارتجاعی دارند.

بیلیونر آمریکایی، دونالد ترامپ که پیشینه آلوده ای در رابطه با تعرض به حقوق زنان دارد وقتی حتی رسانه های دست راستی خودشان آنرا برملا ساختند راه فراری جز "مهر تایید" زدن بر پیشینه اش نداشت. اما خروش زنان روشنفکر و مترقی بار دیگر در سراسر دنیا که متحدانه بدور از عقاید مختلف سیاسی گرد آمده بودند تو دهنی محکمی به تازه وارد کاخ سفید بود.

در لندن انگلستان نیز صدها هزار نفر  دختر و زن بهمراه فرزندان خود نیز در این راهمپایی بزرگ شرکت کردند که اکثر آنها را جوانان تشکیل میدادند که پلاکادرهایی که خود درست کرده بودند با مضمون "سقط جنین حق زن است" و " از آزار زنانی که در کلینک های مخصوص سقط جنین منتظر نشسته اند خود داری کنید" حمل میکردند. 

سیاست های زن ستیزانه کاخ سفید منحصر به دونالد ترامپ نمیشود، جرج بوش پسر وقتی وارد کاخ شد حمله اش به حقوق مسلم زنان ( حق مسلم سقط جنین) را چنین آغاز کرد: زنان بد جنین خود را سقط میکنند زنان خوب نه. به همین دلیل بسیاری از زنان با سیاست های ضد زن کاخ سفید نشینان مدام ستیز خستگی ناپذیر دارند و از هر موقعیتی استفاده میکنند تا آنرا به چالش کشند. از آن جمله میتوان به مادونا خواننده پاپ در سخنرانی دیروز او اشاره داشت که گفت:
 مبارزه برای حقوق، برای بودن، برای آنچه که هستی، برای برابر بودن، بیایید با هم از این تاریکی با هر قدم نه گفتن عبور کنیم، که ما ترسی نداریم، که ما تنها نیستیم، که ما به عقب بر نمیگردیم، که قدرتی در اتحاد و همبستگی ما وجود دارد که هیچ نیروی فشاری شانس مقابل با آنرا ندارد، و به کسانی که فکر میکنند این راهپمایی به جایی نمیرسد...!!! این آغاز تغییر است، تغییری که به فداکاری نیاز دارد، تغییر که به بسیاری از ما نیاز دارد که انتخاب متفاوتی در زندگی مان بگیریم، آیا شما آماده اید؟ 
مقایسه آنچه که در سراسر دنیا به ویژه در واشنگتن اتفاق می افتاد، خروش زنان بر علیه سیاست های ضد زن و نژادپرستانه رئیس جمهور جدید آمریکا، با آنچه که در ایران اتفاق می افتد عقب ماندگی "فمنیست های ایرانی" را به نمایش میگذارد. فمنیست هایی مثل شیرین عبادی که با وجود محروم شدن از حق قضاوت، اما همچنان رژیم اسلامی از نوع لجنزار سبز را ستایش میکند و از آن بدتر مذهبی که همان حق قضاوت را از او سلب کرده است که به راستی شرم آورترین لکه ننگی ست که  این زن" جایزه بگیر" در تاریخ مبارزاتی زنان بر جا گذاشته است. و نیز هنرمندانی که به خاطر لقمه نان حقیری تن به هر گونه حقارت و توهین از طرف رژیم اسلامی نوکر امپریالیسم به خود میدهند. دیروز حضور خواننده پاپی مثل مادونا در این تظاهرات نشان داد زنان مترقی در هر لباس و شغل و حرفه ای حاضر به عقب نشینی از حقوق و دست آوردهای زنان نیستند. از مادونا خواننده پاپ تا آنجلا دیویس کمونیست معروف. 

توضیح: اینکه چه کسانی پشت صحنه این راهپمایی سازماندهی شده بودند بجای خود، اما نکته قابل تامل این است که چگونه میتوان از یک میکروفون بدرستی استفاده کرد و پیام های درست را به داخل مردم برد. 

صبا راهی
بیست و دوم ژانویه دوهزار و هفده

فیلم سخنرانی آنجلا دیویس در واشنگتن .
فیلم سخنرانی مادونا 

فیلمی کوتاه از راهمپایی در لندن انگلستان





تصاویر از راهمپایی های همزمان زنان در نقاط مختلف دنیا در بیست و یکم ژانویه

فیلم از راهپمایی های همزمان در شهرهای مختلف آمریکا
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر