۱۳۹۷ مهر ۲۴, سه‌شنبه

مرگ " خاشقجی" و عزاداری ژورنالیستان افغانستان - موسوی



موسوی
15 اکتوبر 2018

مرگ " خاشقجی" و عزاداری ژورنالیستان افغانستان


تا جائی که خود به خاطر می آورم، ما افغانها در هر جائی که بوده ایم چه در داخل و چه در خارج از افغانستان، ضمن آن که همیشه انتظار داشته ایم تا تمام جهان اعم از چپ و راست از ما و جنبش ما در تمام مقاطع دفاع نموده، حتا "منت خانه" برای ما اعمار نمایند، مگر خود کمتر متوجه یک نکته بوده ایم که در مسایل بین المللی روابط بر مبنای شناسائی متقابل، احترام متقابل به امر مبارزاتی طرفهای دیگر و حمایت متقابل می تواند استوار باشد.
به عبارت رساتر در حالی که چپ ما از تمام چپ های جهان زیر نام "انترناسیونالیزم پرولتری" انتظار داشته و دارد تا به خاطر تاریخ مصیبت بار چهار دهۀ اخیر در افغانستان از ما حمایت نمایند و مسلمان ما از تمام جهان اسلام عین انتظار را داشته است و دموکرات و سکولار ما از دموکراتها و همترازان شان چنین انتظاری را حق پدری شان می دانند، مگر در کمتر تظاهراتی به نفع این و یا آن نیروی چپ و انقلابی، این و یا آن کشور اسلامی که مورد تجاوز امپریالیزم وصهیونیزم قرار گرفته، علیه نقض حقوق بشر و استبداد در این و یا آن کشور شرق و غرب، به جز تعداد معدود و انگشت شمار افغان فرد دیگری شرکت نموده باشد، در چنین حالت و جوی وقتی خواندم که اتحادیۀ ژونالیستان افغانستان در کابل، جنایت وحشیانۀ دولت پادشاهی عربستان سعودی در حق یک تن از اتباع آن کشور به نام "جمال خاشقجی" را محکوم نموده اند، اگر بنویسم مطالب متعدد و حتا متناقضی ذهنم را به خود مشغول داشت، مبالغه نکرده ام، زیرا:
*- از یک سو وقتی می خوانم که قلمزنان جامعۀ در خود فرو رفتۀ افغانستان، به مانند جوجه مرغانی که جهت ادامۀ حیات باید پوستۀ تخم و لاکی را که در آن زیست می نمایند، شکسته به تنفس در هوای آزاد شروع می نمایند، باعث خوشنودی و مسرتم می گردد، مگر وقتی می بینم که همین جمع با تمام طول و عرضی که امپریالیزم برای آنها ساخته است، هیچ گاهی در جریان این هفده سال جرأت نکرده اند تا به دفاع از خون خلق ما، علیه تجاوز علنی، غارتگرانه و رهزنانۀ امپریالیزم جنایتگستر امریکا و شرکاء اعلامیه صادر و  زبان قربانیان این تجاوز باشند، حتا برای یکبار جنایات عربستان سعودی در یمن، جنایات اسرائیل در فلسطین، جنایات ترکیه بالای کردها، جنایات تمام دنیای غرب بالای خلقهای سوریه و لیبیا را، پرتو افگنی نکرده اند و نه تنها آنها را محکوم نمی کنند بلکه عده ای از آنها به خود حق می دهند تا گستاخانه مشی حاکم بر پورتال را که مبارزه علیه امپریالیزم وارتجاع را به مثابۀ یک کل در اقصا نقاط جهان تعقیب و افشاء می نماید، مورد انتقاد قرار می دهند و حتا کسانی از آنها که وجدان فروختن را در بارگاه سلطنتی و بعد از آن فرا گرفته اند، نشخوار می نمایند که "ما را به دیگران چه" نمی توانم نفرتم را از چنین طیفی ابراز ندارم.
*- و اما این "جمال خاشقجی" که بود که مرگش بیشتر از زنده ماندنش باعث افشای خاندان جلاد سلطنتی در عربستان سعودی گردید، چه می خواست و چه می گفت که اینهمه از "ترمپ" گرفته تا "ترزامی" و از "اردوخان" تا ژورنالیستهای در لاک فرو رفتۀ ما در نبودش عزاری می نمایند، مسأله ایست قابل دقت. قابل دقت بدان منظور که نکند بیچاره "جوجه" ها قبل از "رسیدن به بال" خود خوراک گربۀ تیز چنگالی بگردند و یا این که داد و فریاد شان به پر کردن جیبهای "ترمپ" و اردوخان" تمام شود.
*- "جمال خاشقجی" یکی از روزنامه نگاران منتقد سیاست های خاندان سعودی به خصوص شخص ولیعهد آن کشور "محمد بن سلمان" بود. باز هم باید تأکید نمایم وی مخالف خاندان سعودی و حاکمیت جبارانه اش نبود، بلکه مخالف سیاستهای چاکر منشانۀ "محمد بن سلمان" در مقابل صهیونیزم و نتانیاهو و غلامی مفرط "بن سلمان" به امریکا به خصوص شخص "ترمپ"بود. چنانچه در آخرین مصاحبه اش با رسانه ها که سپوتنیک با تفصیل کامل آن را منتشر ساخت، رسماً برخورد های چاکر منشانۀ "بن سلمان" را انتقاد نموده، ابراز داشت که "عربستان نیاز ندارد برای تأمین امنیتش به کسی باج بدهد، خودش این توانائی را دارد تا از خود دفاع نماید".
* تذکر چنین جمله ای آنهم درست زمانی که یک هفته قبل از آن "ترمپ" حین سخنرانی برای هوادارانش، علناً و با صراحت اعلام داشت که عربستان سعودی می باید 5 میلیارد دالر به مثابۀ هزینۀ حمایت از آن کشور به امریکا بپردازد.
وقتی به قضیه از دید انگیزۀ جرم به کشته شدن احتمالی "خاشقجی" نظر انداخته می شود، واضح می گردد که دولت امریکا و "شخص ترمپ" و نتانیاهو به همان اندازه انگیزه برای نابودی نامبرده داشتند، که "محمد بن سلمان" داشت.
*- و اما این که امریکا، انگلستان و از همه بیشتر ترکیه در قبال قضیه سر وصدا به راه انداخته اند و می خواهند از آن طریق دولت عربستان را تحت فشار قرار دهند نباید فکر نمود که گویا آنها انسان شده اند و از دیدن ظلم و ستم و یک قتل به گفتۀ سعدی تن شان به لرزه افتاده است. بلکه دلیل سروصدای آنها کاملاً مشخص است که چاپیدن پول و دوشیدن هرچه بیشتر این گاو شیری می باشد.
"ترمپ" با آن که از تمام جریان قضیه آگاه است و می داند چه بر سر "خاشقجی" آمده است و حتا بعید نیست که تمام آنچه بر سر وی آمده به شکلی حتا به صورت ایما و اشاره، با موافقت وی صورت گرفته باشد، مسأله را کش داده منتظر نتیجۀ تحقیق می گردد، در حالی که واقعیت قضیه آن طور نیست. "ترمپ" منتظر واریز شدن 5 میلیارد دالر از جانب عربستان سعودی به مثابۀ هزینۀ حمایت به حساب امریکا است. مطمئناً وقتی انتقال پول صورت گیرد، امپریالیزم امریکا با همان دیده درائی همیشگی برخاسته از سیاست تبلیغاتی امپریالیزم، اعلام خواهد داشت که " نه چرکی بود نه پرکی".
عین این مسأله در مورد "اردوخان" نیز صدق می کند. چه تا جائی که از مطالعۀ جراید بین المللی بر می آید، "اردوخان" نیز قیمت سکوتش را در قبال قضیه مساوی با امریکا و "ترمپ" 5 میلیارد دالر اعلام داشته است.
در این میان می باید به حال اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان متأثر شد. که بیچاره ها بعد از مدتها و چه بسا برای اولین بار خواسته اند موجودیت شان را در سطح منطقه با ابراز نظر در یک زمینه اعلام بدارند، آنهم به خطا رفته، وابستگی اش به امپریالیزم و در بهترین صورت بی خبری اش را از اوضاع جهانی فریاد زده است.
 نوشته بالا عینا از سایت افغانستان آزاد برگرفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر