۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

همچنان فقط سرخپوست های هالیوود! صبا راهی

همچنان فقط سرخپوست های هالیوود!

صبا راهی

وقتی پروژه کشتن کاریکاتوریست های "مداد به مزد امپریالیستها" توسط مزدوران خود امپریالیستها متحقق گردید نه تنها خادمین سرمایه داری عزادار شدند و برای آزادی بیان بورژوازی که در خدمت سرکوب و تحمیق توده هاست شمع روشن کردند، بلکه سردسته جانیان دنیا، افرادی چون نتانیاهو، مرکل، کامرون، در پاریس در صف مقدم برای "آزادی بیان بورژوازی" راه پیمایی کردند. در پاریسی که سنگفرشهایش شاهد انقلاب کبیر فرانسه بوده است. انقلابی که گیوتین آن، که شاه جبار و مفتخورش دست بر قضا طرح آنرا کامل کرده بود و سر خونخوار خود او را نیز از تنش جدا کرد، حساب قلم به مزدهای خائن به طبقه استثمارشده و خادم بورژوازی را کف دستشان گذاشت.

اگر بپذیریم که کاریکاتور طنزی است که ماهیت پدیده ای را از زوای مختلف دیدگاه سیاسی - اجتماعی کاریکاتوریست به بیننده عرضه میکند، روشنگری میکند و ببینده را به فکر وامیدارد، بعضا دریجه های ذهن را به روی واقعیت باز میکند، جهت گیری نموده و انتقاد میکند، طرح هایی که کاریکاتوریست های فرانسوی کشیده بودند اما از این دست نبود بکله از این قرار بود که پیامبر مسلمانان را در وان حمامی پر از خون نشانده که با گوسفندی مشغول عمل بی ناموسی بوده است! حال اگر کسی خود را روشنفکر مترقی بداند و از این طرح مستهجنِ تهی از هر گونه طنز طرفداری کند دیگر اسمش روشنفکر مترقی نیست بلکه او لمپن مرتجعی است که با نظرات زنگ زده امپریالیستها همگام و هم جهت می باشد.
امپریالیست هایی که همواره حیات خونبار و غارتگرش آنها به ایجاد تنش و بحران در کشورهای تحت سلطه شان، امروزه در اصل در سراسر دنیا، بستگی دارد. پس از کشیدن کاریکاتور پیامبر مسلمانان،( این قلم کاریکاتور را ندیده اما دوستانی که در پاریس دیدند آنرا کاریکاتور قلمداد نکردند بلکه یک کار با سطح بسیار نازل و از پیش سفارش شده ارزیابی کردند. برای اینکه خیال برخی را راحت کنم باید بگویم که این دوستان چپ یا کمونیست هم نیستند. کسانی هستند که با ظلم و ستم های امپریالیستهای درنده خوی قلدر مخالف هستند.

اما کاریکاتوریست های مداد به مزد لابد پیش خود می پنداشتند که مثل آن یکی "قلم به مزد امپریالیسم"، سلمان رشدی، میتوانند جان سالم بدر ببرند،مشخص بود که دیر یا زود نیروهای ارتجاعی دست نشانده همان قلدرهای جهان دخل آنها را در میان میآورند،  اما گمان نکنم هیچ روشنفکر درست و حسابی که هنر را با یک دید طبقاتی ارزیابی میکند از "مداد" آن کاریکاتوریست ها دفاع کرده باشد. من که نکردم شما را نمیدانم!

بعد از مسلمانان حال نوبت سرخپوست هاست!

فیلم های هالیوودی که جان وین سمبل لات ضد زن آن است سرخپوست ها را با عنوان آپاچی، قبایل بی تمدن و بی فرهنگ و آدم کُش و غارت گر معرفی کرده است. در اصل هر آنچه که به واقع به جان وین و اجداد و نسب او برازنده است را به سرخپوست هایی که با ترور و آتش زدن چادرهای محل اقامت شان سرزمین شان را اشغال کرده اند، نسبت دادند.
نُه هنرپیشه سرخپوست( آمریکایی اصل) صحنه فیلمبرداری آدام سندلر را ترک گفتند. به نظر آنها فیلم او دارای رفتارها و گفتارهای توهین آمیز نسبت به  سُنت های آنان و به زنان سرخپوست است.

راهزن ها، دزدهای دریایی، جنایتکاران رذل، در یک کلام قاتلان یازده میلیون سرخپوست، که سرزمین شان آمریکای امروز میباشد، حدود سی صد سال پیش سرزمینی بنا کردند که یک "مجسمه آزادی" هم دارد و هر سال هم چهارم ژوئن را بعنوان روز "استقلال" آمریکا با قلدری جشن میگیرند. معلوم نیست که این مجسمه آزادی سمبل چیست؟ آزادی و استقلال یک مشت قلدر و جانی است که سرخپوستها را دسته دسته کشتند تا سرزمین شان را اشغال کنند.

فرزند خلف آن قاتلان یعنی صهیونیست های اسرائیلی به سرکردگی نتانیاهو تروریست پیشه هستند که با ترور سیستماتیک فلسطینی ها سرزمین شان را اشغال کردند و این کشتار روزانه با بی شرمی تمام تا به امروز ادامه دارد که با قلدری تمام عربده کشی میکند که چنانچه او انتخاب شود اجازه دولت مستقل فلسطینی نمی دهد( بخوان ترور سیستماتیک فلسطینان ادامه دارد).

اما حکایت از این قرار است که  اخیرأ یکی از کارگردان های هالیوودی، آدام سندلر، فیلمی بنام شش دیوانه ساخته که در آن قصد استفاده از هنرپیشگان زن سرخپوست داشته اما هنرپیشگان سرخپوست بدلیل نقش های توهین آمیزی که این کارگردان در قالب "فیلم کمدی" به سرخپوست ها نسبت داده بازی در آن فیلم را رد کرده اند.

یکی از نقش ها به گفته یکی از هنرپیشگاه سرخپوست این بوده که از زنان خواسته که جلوی دروبین در حال کشیدن چپق سرخپوستی در حالیکه کاملا سینه هایشان برهنه است ادراد کنند.

 در پاسخ یکی از زن ها که گفته در ابتدای این فیلم احساس درونی ناخوشایندی داشته و احساس تضاد زیادی در درونم بود.. با تولید کننده فیلم در میان گذاشتیم. او به ما گفت " اگه شماها خیلی حساس هستید باید بروید." آلیسون یانگ و ناواجو و یکی از هنرپیشگان زن صحنه فیلمبرداری را ترک کردند.

این هنرپیشه اضافه میکند:" هیچ چیز تغییر نکرده است، ما همچنان فقط سرخپوست های هالیوود هستیم."

فیلم متهم به کلیشه های نژادی شده است.  هالیوود بنگاه مغز شویی امپریالیسم آمریکا مجاز است که هر گونه فیلمی در جهت پیشبرد اهداف جنایتکارانه آمریکا بسازد، مثلا عربها را تحقیر کند در حالیکه نفت شان را به تاراج میبرد، اما اگر یک فیلم ساز مستقل یا مستند ساز اتفاقا آمریکایی فیلمی در جهت افشای ماهیت ضدبشری امپریالیسم آمریکا بسازد فورا با سانسوز هالیوود یا سایر بنگاه ها و رسانه های آمریکا مواجه میشود و آزادی بیان بورژوازی کارگر کُش فورا مزدبگیران مقاله نویس خود را ردیف میکند تا جلوی دهان فیلم ساز مستقل را بگیرند!

البته ساختن این فیلم به این زودی سرخپوست ها را نشانه گیری نمیکند فیلم برای زمانی مباداست که وزارت اطلاعات و جاسوسی آمریکا بخواهد از آن بهره بردای "مبسوط " کند.
اردبیهشت نودو چهار آپریل دوهزار و پانزده

منبع خبر:

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/native-american-actors-walk-off-adam-sandlers-the-ridiculous-six-movie-over-disrespectful-stereotypes-10200584.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر